کد خبر : 1567603 | 19 آبان 1397 ساعت 11:57 | 97K بازدید | 0 دیدگاه

محبوب مربیان ، محبوب سکوها می شود؟

گزارش ویژه: جواهرلعل مسعود (عکس)

کاپیتان تیم ملی ایران اینروزها و در 34 سالگی نقش اول و رهبردرون میدان تیم تراکتورسازی است و توانسته تیمش را به جمع مدعیان قهرمانی برساند.

گزارش ویژه: جواهرلعل مسعود (عکس)

به گزارش" ورزش سه" تراکتورسازی دیروز و در هفته دوازدهم ذوب آهن را با 4 گل شکست داده و حضورش را  به همه مدعیان قهرمانی در این فصل به طور رسمی اعلام کرد. اما این برد فوق العاده در روزی به دست آمد که نقش اول تیم تراکتورسازی یک بازیکن بود؛«مسعود شجاعی». حرف های محمد تقوی که در کنفرانس خبری بعد از بازی درباره مسعود شجاعی گفت ، بهترین دلیل برای اهمیت نقش این بازیکن است:


«بازیکنان با توجه به حضور هواداران احساسی شده بودند که بین دو نیمه به آنها گفتم باید خودتان باشید. همچنین باید از مسعود شجاعی شخصاً تشکر کنم که بین دو نیمه با بازیکنان صحبت کرد و توانست تیم را جمع کند


«ما پس از آزاد شدن مهدی‌پور در نیمه دوم توانستیم از ظرفیت خوب مسعود شجاعی نیز بهتر استفاده کنیم


«تاکتیک تیم ما در این بازی 2-4-4 لوزی بود و قصد داشتیم با این سیستم فضای بیشتری را در میانه زمین در اختیار مسعود شجاعی قرار دهیم.»


« شجاعی زحمات زیادی را در زمین می‌کشد و بهترین بازیکن من است. مسعود بازیکن غیرقابل تعویضی برای من است، اما در فوتبال همه بازیکنان مرتکب اشتباه می‌شوند. مطمئن باشید شجاعی خودش می‌داند در زمین چگونه بازی کند. تنها حضور این بازیکن باتجربه در زمین برای من کافی است. اگر او امروز 10 پاس اشتباه داد، اما با یک گل در دقایقی پایانی تمام اشتباهاتش را جبران کرد.»


« در بین دو نیمه با مسعود صحبت کردم که نباید به هیچ عنوان احساسی شود. شجاعی در طول هفته مصدوم بود و در چند روز قبل از این دیدار به سختی راه می‌رفت. او با خواهش من در این دیدار به میدان رفت


می توان گفت بخش زیادی از کنفرانس خبری سرمربی تراکتورسازی درباره اهمیت نقش مسعود شجاعی در موفقیت این تیم در این بازی بود. واقعیتش این است که مربیان او را دوست دارند، از برانکو تا کی روش و علی دایی، از کاماچو تا قطبی و محمد تقوی؛ همه آن ها طرفدار بازی مسعود شجاعی بوده اند.

 

1353146


شجاعی ؛ تولد یک بازیکن متفاوت


مسعود شجاعی فوتبال را از صنعت نفت آبادان شروع کرد. بازیکنی که از همان جوانی به عنوان یک هافبک تکنیکی در فوتبال ایران مطرح شد. واقعیتش این است که او در دورانی در فوتبال ایران متولد شد که همه به دنبال علی کریمی های دیگری بودند. وقتی مسعود شجاعی اولین بازی هایش را در فوتبال ایران انجام می داد علی کریمی داشت روی زمین های مخملی امارات با توپ روی بوم چمن ، مینیاتور می ساخت. در آن دوران هر بازیکن جدیدی که می آمد با کریمی مقایسه می شد چرا که همه چشم انتظار تولد یک جادوگر دیگربودند.


 در فصل 81-82 او در حالی که هجده سال داشت با صنعت نفت در لیگ برتر بازی کرد. صنعت نفت در آن سال تغییر و تحولاتی روی نیمکتش داشت و مرحوم منصور پورحیدری و ابراهیم قاسمپور در مقاطعی هدایت این تیم را به عهده داشتند.  در پایان فصل این تیم به لیگ یک سقوط کرد اما مسعود شجاعی در لیگ برتر ماند و در نوزده سالگی به سایپایی پیوست که محمد مایلی کهن هدایت آن را به عهده داشت اما سایپا در پایان فصل سیزدهم شد و مایلی کهن جای خود را به ذوالفقارنسب داد. شجاعی در این فصل 14 بازی برای سایپا انجام داد و 2 گل هم برای این تیم زد. او برای تیم سایپای ذوالفقارنسب اما 22 بازی انجام داد، تیم بازهم سیزدهم شد اما شجاعی بازیکن باتجربه تری شده بود و سال بعد از آن همراه سایپا در رتبه سوم جدول پنجمین دوره لیگ برتر قرار گرفت.


دعوت توسط برانکو


او یکی از بازیکنان جوانی بود که اولین بار توسط برانکو ایوانکوویچ سرمربی حال حاضر پرسپولیس به تیم ملی دعوت شد و در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 برای اولین بار در ترکیب تیم ملی به میدان رفت و برانکو او را به جام جهانی در آلمان هم برد. تیم ملی که می توانست بهترین نتایج ایران در جام جهانی را بگیرد به دلایل زیاد موفقیتی از نظر نتیجه کسب نکرد اما از نظر معرفی نسل تازه ای از بازیکنان فوتبال ایران موفق عمل کرد. آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مسعود شجاعی ، مجتبی جباری بازیکنانی بودند که بعد از جام جهانی به عنوان نسل جدید و آینده فوتبال ایران معرفی شدند.


بازگشت با علی دایی مسعود شجاعی بعد از جام جهانی به الشارجه امارات رفت و دو سال در این تیم بازی کرد و در 40 مسابقه 12 بار برای تیمش گلزنی هم کرد. شجاعی توسط قلعه نویی به جام ملت ها برده شد اما آن جا شانس بازی پیدا نکرد اما با آمدن علی دایی داستان مسعود شجاعی و فوتبال ایران هم به نوعی آغاز شد. حضور علی دایی در تیم ملی به معنای خروج علی کریمی از تیم بود. استخاره ای که شاید باعث شد کریمی در دورانی که هنوز روی اوج بود از تیم ملی دور بماند باعث شد تا مسعود شجاعی در تیم ملی متولد شود. در رقابت های مقدماتی شجاعی همان کاری را در تیم انجام می داد که تا قبل از آن برعهده کریمی بود و شاید همین موضوع باعث شد که شجاعی در تمام مدت زمانی بعد از این دوران هیچگاه آنقدر که باید پیش سکونیشینان محبوب نباشد. او در این دوران با بازی های خوبش اما به لیگ اسپانیا رفت و در 5 سال 111 بازی با لباس اوساسونا در لالیگا و لیگ دسته یک فوتبال اسپانیا انجام داد و با 9 گل زده و 14 پاس گل نامش در تاریخ این باشگاه ثبت و از سوی دیگر تبدیل به یکی از بازیکنان تیم ملی ایران شد. او در جام ملت های آسیا در سال 2011 یکی از بازیکنان ثابت تیم افشین قطبی بود و در این بازی ها برای اولین بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی را هم به بازو بست.


او در اوساسونا می درخشید و بازی های خوبی انجام داد. در سال اول حضورش 3 گل و 7 پاس گل داد آن هم در حالی که گل هایش را به اتلتیکو مادرید، اتلتیکو بیلبائو و نومانسیا زد. او در کنار نکونام در اوساسونا بازی ها خوبی انجام داد اما مصدومیت سنگینی که در هفته های پایانی دومین سال حضورش در اوساسونا برایش به وجود آمد باعث شد او علاوه بر یک سال مصدومیت ، یک فصل را هم صرف بازگشت کند. درواقع بعد از این مصدومیت او نتوانست دیگر به روزهای اوجش در اوساسونا برگردد.


مسعود با کارلوس آمد


دوران طولانی مصدومیت و بازگشت او به میادین در زمانی رخ داد که تیم ملی ایران نیز با کارلوس کی روش عصر تازه ای را آغاز کرده بود. او در مسیر جام جهانی و این بازی ها در برزیل هم یکی از مهره های اصلی کی روش بود و تا الان نیز هست. او همزمان فوتبال اسپانیا را به مقصد یونان ترک و در این کشور نیز دوران تازه ای را آغاز کرد. او در پانانیوس 47 بازی(7 گل، 8 پاس گل) انجام داد سپس به لاس پالماس در فوتبال اسپانیا پیوست و 31 بازی (6 گل و 10 پاس گل) انجام داد. او دوفصل به فوتبال قطر آمد و در الشحانیه و الغرافه بازی کرد و دوباره به آ ا ک به فوتبال یونان پیوست.

 

1353145


او چرا سکوها را نداشت؟


با این حال اما مسعود شجاعی با وجود بازی های ملی زیاد هیچگاه محبوبیت و حمایت کامل سکوها را نداشته است شاید اصلی ترین دلیلش این باشد که او در مدت زمان فوتبالش تا قبل از حضورش در تراکتورسازی در هیچ تیم پرطرفدار ایرانی بازی نکرده بود. با وجود آن که تقریبا مشخص شده بود که او تمایل به رنگ آبی و استقلال دارد اما عدم بازی کردن در یکی از دو تیم رنگی پایتخت باعث شد او پایگاه مردمی خیلی قدرتمندی نداشته باشد و حتی مورد بی مهری سکوها و هواداران باشد. او از معدود کاپیتان های تیم ملی است که در حین مسابقات از سوی سکوها با اعتراض مواجه شده اما مسعود شجاعی چیزی دارد که مربیان شیفته او هستند و حتی کارلوس کی روش او را در 34 سالگی به جام جهانی می برد و شاید به جام ملت های آسیا هم ببرد.


شجاعی از طرفی شاید به این دلیل که برخی او را جانشین علی کریمی در تیم ملی می دانستند هیچگاه نتوانست آن محبوبیت را به دست بیاورد اما هرچه بود تمام شد و مسعود شجاعی حالا در سال های آخر فوتبالش ، حمایت جدی ترین طرفداران فوتبال در ایران را دارد. او به تراکتورسازی پیوسته و با این تیم روزهای خوبی را می گذراند. او حالا کاپیتان تراکتورسازی است و روزهای متفاوتی را در فوتبال ایران سپری می کند. حرف های تقوی به خوبی نشان می دهد که او چه نقشی در تیمش ایفا می کند. شاید امسال ، سال مسعود شجاعی در فوتبال ایران باشد.

دیدگاه‌ها