کد خبر : 1553678 | 23 شهریور 1397 ساعت 14:15 | 60.6K بازدید | 0 دیدگاه

کی‌روش 700 هزار دلار طلبکار است، برانکو چقدر؟

سامانه نیما مشکل جدید فوتبال ایران!

پرداخت مطالبات مربیان خارجی در فوتبال یکی از مهم‌ترین چالش‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود.

سامانه نیما مشکل جدید فوتبال ایران!

به گزارش "ورزش سه"، برانکو ایوانکوویچ، کارلوس کی‌روش و وینفرد شفر سه مربی خارجی حاضر در فوتبال ایران هستند که با نتایج  خوب و تغییراتی که در تیم‌های ملی و باشگاهی ایجاد کردند، شرایط تازه‌ای را برای فوتبال ایران فراهم آوردند؛ اما ادامه استفاده از دانش آنها با مشکلات جدی روبه رو است.


در حال حاضر نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت واحد پول آمریکا در بازار ایران بهای استخدام این مربیان را به اعدادی غیر قابل باور رسانده است و این تازه در شرایطی است که هیچ‌کس از اینده خبر ندارد. آینده ای که ممکن است شرایط را بدتر از این هم بکند.


در شرایط کنونی تلاش فدراسیون فوتبال و باشگاه‌‌های استقلال و پرسپولیس برای دریافت ارز دولتی به سرانجام نرسیده و به آنها اعلام شده که باید برای دریافت ارز دولتی در سامانه نیما ثبت‌نام کرده و در نوبت بمانند. این در حالی است که احتیاجات دلاری فدراسیون و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال با توجه به سفرهای خارجی عاجل است و نمی‌شود آن را با دریافت ارز دولتی برای تاجران و واردات مقایسه کرد. 


در این شرایط بدهی مربیان خارجی فوتبال ایران در باشگاه‌ها انباشته شده و با توجه به اینکه هیچ خبری از کاهش قیمت دلار نیست،‌ شرایط اقتصادی، فدراسیون فوتبال و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به خطر انداخته است. بنا بر شنیده‌ها کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که با فدراسیون به توافق رسیده مبلغی در حدود 700 هزار دلار بابت قرارداد قبلی از فدراسیون طلبکار است و مدیران فوتبال راهی برای پرداخت این پول پیدا نمی‌کنند.


مشکل فدراسیون فوتبال هم انتقال پول به حساب کی‌روش و هم بحث ریال لازم برای تعیین اعتبار این بدهی بسیار سنگین است. از سوی دیگر برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس هم با باشگاه خود مشکل مشابهی داردو آنها هم با وجود تلاش بسیار برای دریافت ارز دولتی هنوز موفق به تسویه حساب با مربی کروات خود نشده اند.


مشکل ارزی که تمام اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داده، در فوتبال تاثیر بیشتری دارد. چراکه در حال حاضر مهم‌ترین چهره‌های فوتبال ایران مربیانی هستند که برای انتقال دانش خود  نه به ریال که به وجه رایج بین‌المللی پول دریافت می‌کنند. نکته جالب اینکه  با توجه به تفاوت نرخ ریال و دلار موج خروج بازیکنان از لیگ ایران هم شدت خواهد گرفت و حتی پیشنهادهای نه چندان مورد توجه گذشته حالا به عنوان اعداد گزاف در ذهن بازیکنان نقش می‌بندند و حضور شهرزاد مظفر سرمربی تیم ملی فوتسال در کویت را می‌شود ناشی از همین اتفاق‌ها دانست.


به نظر می‌رسد مسئولان دولت و به خصوص وزارت ورزش باید به دنبال راهی برای خروج از بحران کنونی باشند. بی‌تردید با ادامه روند کنونی شاید شاهد رسیدن فوتبال و برخی ورزش‌های دیگر به یک بن‌بست مالی باشیم که می‌تواند ضربات سنگینی به ورزش و به ویژه فوتبال کشور بزند.

دیدگاه‌ها