کد خبر : 1531578 | 28 خرداد 1397 ساعت 13:32 | 10.8K بازدید | 0 دیدگاه

گرت ساوت گیت؛ جزیره آرامش!

تحسین شده به خاطر مدیریت منابع انسانی، گشاده‌رویی در برخورد با رسانه‌های به شدت منتقد و اعتماد به جوانان؛ گرت ساوت‌گیت با این ویژگی‌ها از خیلی از مشکلاتی که اسلافش روی نیمکت تیم ملی انگلیس در آستانه تورنمنت‌های بزرگ با آن روبه‌رو می‌شدند، پرهیز کرده.

گرت ساوت گیت؛ جزیره آرامش!

به گزارش "ورزش سه" ، در عین حال، آزمون واقعی در مورد توانایی‌های او برای هدایت تیم ملی کشورش در بزرگترین عرصه امشب رقم می‌خورد که انگلیس در ولگوگراد به مصاف تونس می‌رود.


وقتی ساوت‌گیت در شهریور 1395 از مربیگری تیم زیر 21 سال ارتقا داده شد و جانشین سم آلاردایس شد که به دلیل رسوایی رسانه‌ای تنها 67 روز و یک بازی روی نیمکت «سه شیر» دوام آورد، خیلی‌ها این انتخاب اتحادیه فوتبال را معمولی و بی‌روح توصیف کردند.


با این وجود، دوران کاری ساوت‌گیت فراتر از حد انتظارات بوده. جو هارت و جک ویلشر از جمله بازیکنان باتجربه‌ای بودند که کنار گذاشته شدند و او سومین تیم جوان تاریخ انگلیس را برای روسیه انتخاب کرد. بیرون زمین هم جو آرامی به وجود آورده با اینکه با مسائلی مثل ترس از رفتارهای نژادپرستانه در روسیه روبه‌رو بوده و دنی رز، مدافع چپ تیم هم در آستانه شروع جام جهانی فاش کرد از افسردگی رنج می‌برده.


دن‌اش ورث مدیر فنی اتحادیه فوتبال انگلیس درباره ساوت‌گیت می‌گوید: «او عاطفی و در عین حال صریح است، هوش هیجانی بالایی دارد و در ارتباط با بازیکنان و گرفتن بهترین عملکرد از آنان و همه اعضای تیم واقعا خوب است.» رحیم استرلینگ هم با تتوی یک تفنگ روی پایش توفان رسانه‌ای راه انداخت که با تدبیر ساوت‌گیت خللی بر آماده‌سازی انگلیس برای جام جهانی ایجاد نکرد. اریک دایر هافبک انگلیس می‌گوید: «به خاطر آرامش او است که می‌تواند مسائل درون تیم و موقعیت‌های سختی که همیشه قبل از تورنمنت‌های بزرگ به وجود می‌آید را کنترل کند. فکر می‌کنم تیم از این بابت خیلی ممنون او است و ما برایش احترام زیادی قایلیم.»


درست دو سال قبل رسانه‌ها از پرسیدن سوال درباره رقابت دارت در میان بازیکنان انگلیس در جریان یورو 2016 منع شدند اما جو پرتنشی که در اردوی انگلیس شکل گرفته بود، منجر به مجموعه‌ای از بازی‌های بد شد که شاهکارش باخت به ایسلند و حذف از جام ملت‌های اروپا بود. این بار اما در ساحل آرام و خواب آلود رپینو در 45 کیلومتری شمال غرب سنت‌پترزبورگ، بازیکنان در کمال آرامش اردوی تمرینی انگلیس را پشت سر می‌گذارند و از رسانه‌ها در امانند.


روی کاغذ نباید سخت باشد چون انگلیس در دو بازی ابتدایی خود با تونس و پاناما روبه‌رو می‌شود و این شانس را دارد که قبل از دیدار سخت با بلژیک از صعود به مرحله یک‌هشتم‌نهایی مطمئن شود. پیروزی در بازی‌های تدارکاتی مقابل نیجریه و کاستاریکا روند بدون باخت انگلیس را به 10 بازی در حدود یک سال افزایش داد در حالی که در این دیدارها امثال برزیل، آلمان، ایتالیا و هلند به پیروزی رسیده‌اند.


اما سوال‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا ساوت‌گیت می‌تواند جریان یک بازی را به نفع انگلیس تغییر دهد. تجارب قبلی مربیگری او شامل سه سال حضور در میدلزبورو می‌شود که به سقوط این تیم از لیگ برتر انجامید و همچنین تیم زیر 21 سال انگلیس که هری کین را در اختیار داشت، نتوانست از مرحله گروهی رقابت‌های قهرمانی اروپا در سال 2015 صعود کند.


ساوت‌گیت اما مصمم به نظر می‌رسد طلسم ناکامی‌های انگلیس در مسابقات بزرگ را بشکند و این تیم را بعد از 52 سال به یک افتخار بزرگ برساند. او وقتی تیمش را برای روسیه انتخاب کرد، گفت: «در سال‌های اخیر فکر کردن به مشکلات احتمالی و اینکه اگر اشتباه کنیم، چه اتفاقی به وجود می‌آید، خطر بزرگی برای ما بوده و همه این را می‌دانیم. راستش قبلا هم در چنین موقعیتی بوده‌ام. ما باید به این فکر کنیم که با این تیم می‌توانیم چه کارهای بزرگی انجام دهیم.»


روند آماده‌سازی کامل بوده و انگلیس نیاز دارد که برای نخستین بار بعد از جام جهانی 2006 یک تورنمنت بزرگ را با پیروزی شروع کند تا عامل مهم احساس خوب در تیم تقویت شود.

دیدگاه‌ها