کد خبر : 1524083 | 25 اردیبهشت 1397 ساعت 09:36 | 49.2K بازدید | 0 دیدگاه

پایان لیگ برتر انگلیس:

هفت پرده از آن تلالو، از آن تراژدی

حمیدرضا صدر به سایه روشن های پایان لیگ برتر انگلیس 18-2017 پرداخته، به پرواز و به سقوط ...

هفت پرده از آن تلالو، از آن تراژدی

به گزارش "ورزش سه" حمیدرضا صدر  در این یادداشت به سایه روشن های رقابت‌های لیگ برتر انگلیس 18-2017 پرداخته، به پرواز  و به سقوط ...

 

 

یک: هفته های پایانی بدون شور

 

رقابت فانوس بدست ها پر تب و تاب بود، به شرط آن که بازی های استوک، سوانسی، سوتهامپتون و هادرزفیلد را تماشا می کردیم، ولی چند بار فرصت تماشای شان را بدست آوردیم؟... از تماشای بازی های منچسترسیتی در بالای جدول لذت بردیم، پوچتینیو و تاتنهام معرکه بودند و لیورپول، ورای انتظار... ولی لیگ برتر بدون شور و هیجان متداول هفته های پایانی سپری شد. منچستر یونایتد را برای ناتوانی اش در تعقیب منچسترسیتی نکوهش کردیم و بیشترین فاصله تیم اول و دوم در اکتبر - اوایل پاییز - حیرت زده مان کرد. حیف که چلسی پژمرده شد، حیف که تاتنهام جنگجو به آن لغزش ها تن داد و حیف که لیورپول فاصله را پر نکرد... حیف که سرنوشت لیگ به روزهای پایانی کشیده نشد.

 

 

دو: گواردیولا و سیتی آن بالا

 

در آغاز فصل فقط بیست و پنج نفر از بیست و هشت کارشناس فوتبال انگلیس، منچسترسیتی را به عنوان قهرمان لیگ در پایان راه برگزیدند، ولی او همه را مات کرد، او: پپ گواردیولا.

پپ که گفته بود باید با لیگ انگلیس "همساز" شود و خیلی ها می گفتند همساز نخواهد شد. پپ که وقتی بازیکنان جدیدش در تابستان سپری شده وارد شدند همه با تردید حرف زدند. ادرسون برزیلی درون دروازه کم تجربه بود، کایل واکر با قیمتی بیش از حد زیاد وارد شده و برناردو سیلوا بازیکن چند منظوره ای بود که می گفتند جایی در ترکیب پیدا نخواهد کرد... با این وصف منچسترسیتی برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر و لیگ  یک پیشین انگلیس سی و دو دیدار را با پیروزی سپری کرد. رکوردی نو که نمی توان تصور کرد کی تکرار خواهد شد. همین طور رکورد صد امتیاز، بله صد. با بهترین خط حمله که 106 گل زد و دفاعی که کمترین گل را دریافت کرد، 28 گل. آنهایی که به پول بی دریغ سیتی اشاره می کردند نگاهی به منچستریونایتد که مجموعه گران قیمتی به رهبری ژوزه مورینیو - رقیب بسیار ویژه پپ - در اختیار داشت انداختند که نوزده امتیاز کمتر از سیتی کسب کرد، 38 گل کمتر از سیتی زد و 8 گل بیشتر دریافت کرد.

 

1300471

 

 

سه: مربیان بزرگ تیم های کوچک

 

شیفتگان بالای جدول لیگ برتر درخشش بی حصر مربیان میانه و پایین جدولی را از دست دادند. آن چه شون دایچ در برنلی انجام داد را. برنلی پس از آن که بهترین مهاجم و بهترین مدافعش را از دست داد و سپس گزینه اول دروازه بانی اش مصدوم شد لیگ را در رتبه هفتم به پایان برد. قرعه به برنلی فرمان داده بود اولین بازی های دور از خانه اش را برابر چلسی، تاتنهام، لیورپول، اورتون و منچسترسیتی انجام دهد. دوره ای که مردان دایچ دو بار بردند و دو بار به تساوی دست یافتند و فقط برابر سیتی زانو زدند. مدافعان دایچ ششمین مدافعان برتر لیگ بودند و فقط یک گل بیشتر از مدافعان چلسی، مدافع قهرمانی لیگ، خوردند.

بنیتس در نیوکاسل معجزه کرد. مردان نیوکاسلی بازیکنان متوسطی بودند و نیمکت راه راه پوش ها بیش از حد لاغر. ولی کلاغ ها درست وسط جدول قرار گرفتند، در رده دهم.

روی هاجسن در شرایطی رهبری کریستال پالاس را پذیرفت که پالاس سقوط آزادی کرده بود: چهار شکست در چهار بازی اول بدون حتی یک گل زده. حکایتی که در سه بازی نخست به رهبری هاجسن هم تکرار شد... ولی لیگ که تمام شد پالاس در رتبه یازدهم نشسته بود، با یازده امتیاز فاصله از منطقه سقوط.

 

 

چهار: لیورپول با محمد صلاح و روبرتو فیرمینو

 

وقتی در نیم فصل از یورگن کلوپ پرسیدند "دلیل درخشش نامتعارف محمد صلاح چیست؟ پاسخ داد "... به سایر بازیکنانی که همساز با صلاح حرکت می کنند نگاه کنید".

کلوپ به بازیکن خاصی اشاره نکرد، ولی می توان تصور کرد به فیرمینو می اندیشید. همان بازیکنی که بیش از هر لیورپولی دیگر در این فصل تکل زد و بازتابنده "پرسینگ از نوع کلوپ" شد. فیرمینو در لیگ  شصت و پنج تکل زد و صلاح فقط دوازده تکل. یکی از رازهای درخشش خط حمله لیورپول و محمد صلاح، نمایش فیرمینیو بود. صلاح بهترین گلزن لیگ شد، ولی بیست و سه فرصت گل را از دست داد که به صورت باورنکردنی بالاترین رکورد در این زمینه هم هست.

 

1291110

 

 

پنج: منچستریونایتد دو چهره

 

بازگشت یونایتد به لیگ قهرمانان فرخنده بود و پیروزی 3-2 برابر سیتی بیش از حد شیرین، ولی سقوط برابر وست بروم و برایتون نپذیرفتنی. بهترین بازیکن آنها کی بود؟ داوید دگیا. بلاتکلیف ترین بازیکن؟ پل پوگبا.

 

شش: کهنه کارهای بریتانیایی در باتلاق

 

می گویند دیوید مویس از وستهام جدا خواهد شد، همین طور سام آلاردایس از اورتون. وست بروم، تونی پولیس را اخراج کرد و می گویند آلن پاردیو هم اخراج خواهد شد. سوای دایچ و هاجسن، مربیان بومی لیگ برتر در باتلاق دست و پا زدند.

 

 

هفت: روزی روزگاری آرسن و آرسنال

 

حیف که این جوری تمام شد. بدون فتح لیگ اروپا، بدون راهیابی به لیگ قهرمانان. در رده ششم: پایین ترین رتبه آرسنال در عصر آرسن، وداع در پایین ترین نقطه. خداحافظی آرسن و آرسنال احساساتگرایانه بود، و همین طور تراژیک: روزی روزگاری آرسنال، روزی روزگاری آرسن.

 

1300648

دیدگاه‌ها