کد خبر : 1501278 | 09 بهمن 1396 ساعت 16:25 | 36.7K بازدید | 0 دیدگاه

درباره شکست دوباره در AFC؛

ایران – عربستان؛ از پیش بازنده بودیم!

فدراسیون فوتبال ایران نتوانست کمکی به حل مشکل میزبانی نمایندگان ایران بکند.

ایران – عربستان؛ از پیش بازنده بودیم!

به گزارش "ورزش سه"، قطر توانست در جدال با عربستان و امارات با استفاده از بازوی قدرتمندی به نام شبکه BEIN قطر به پیروزی دست پیدا کند تا از حق باشگاه های خود دفاع کرده باشد. با دستور کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال آسیا نمایندگان دو کشور عربستان و امارات ملزم به حضور در قطر شدند و باید در این کشور برابر قطری ها به میدان بروند.


اتفاقی که فدراسیون فوتبال ایران نتوانست برای باشگاه های ایرانی رقم بزند و نکته غم انگیز ماجرای شکست ایران برابر عربستان، عدم مطرح شدن این پرونده در فدراسیون فوتبال آسیا است. در روزهایی که مسئولان فدراسیون صراحتا از پیروزی بزرگ دیپلماتیک خود صحبت می کردند، مشخص شد که نه تنها فدراسیون فوتبال آسیا رای به سود ایران نداده بلکه حتی پرونده ای در این باره تشکیل نشده که کمیته اجرایی و مسابقات بخواهند درباره آن تصمیم گیری کنند و با توجه به شرایط میان دو کشور ایران و عربستان، فدراسیون فوتبال آسیا در این باره تصمیمی جدید اتخاذ نکرده است.


تنش میان ایران و عربستان بعد از ماجرای کشته شدن حجاج ایرانی، اعدام شیخ نمر و آتش زدن سفارت عربستان در ایران به اوج خود رسید و مقرر شد تا اتباع عربستانی به تهران سفر نکنند و حتی بازیکنان این کشور در دیگر تیم ها نیز راهی ایران نشدند. عربستان بعد از آتش زدن سفارت این کشور، با استفاده از اسنادی که پیش از این درباره مشکلات ایران در میزبانی، صدور روادید، مشکلات هواداران و ورزشگاه و غیره جمع آوری کرده بود در کنار این موضوع شکایتی را در AFC مطرح کرد که این فدراسیون خیلی زود به سود این کشور رای داد و این رای همچنان پابر جاست. پیش از آتش زدن سفارت عربستان در ایران البته شکایت تیم های عربستانی همواره با تذکر و یا جریمه نقدی برای ایران همراه بود اما این اتفاق باعث شد تا فدراسیون فوتبال آسیا رای شدید و فوری خود را علیه ایران صادر کند و البته در این رای تجدید نظر نیز فعلا نخواهد کرد. موضوع آتش زدن سفارت عربستان در تهران به عنوان نقطه ای کلیدی در این پرونده مطرح است که ضرر سنگین مادی و معنوی به فوتبال ایران و باشگاه ها وارد کرده است. هزینه های سنگین مادی برای حضور در زمین بی طرف که بر عهده باشگاه ها است در کنار از دست دادن امتیاز بزرگ میزبانی که کمک شایانی به سهمیه گرفتن ایران می کرد، از جمله اولین آسیب های این اتفاق بود.


این تنش به حدی بزرگ و غیر قابل رسیدگی در مجامع فوتبالی بود که هیچ پرونده ای درباره ایران در فدراسیون فوتبال آسیا تشکیل نشد تا همچنان تیم ها از حق میزبانی خود بی بهره باشند.


به این ترتیب باید پذیرفت که ایران خیلی وقت پیش و در زمانیکه عربستانی ها و اماراتی ها در حال تهیه شکایت از قطر بودند، برابر عربستان شکست خورد و توان مالی و یا ابزاری مانند شبکه BEIN هم نداشت که کمکی برای حل این پرونده بکند.


این پرونده که احتمالا از سوی فدراسیون فوتبال آسیا پرونده ای سیاسی است، باید توسط مسئولان سیاسی دو کشور حل شود و به نظر می رسد توفیقی برای فدراسیون فوتبال در این موضوع در کار نیست و باید منتظر گشایشی سیاسی در این پرونده باشیم.


 فدراسیون فوتبال ایران مجددا درخواست رسیدگی به این پرونده داشته که به صورت جداگانه این پرونده میان ایران و عربستان مورد بررسی و بازبینی قرار دارد و همچنین به دنبال تکرار شکایت در دادگاه عالی ورزش CAS نیز برای باز پس گیری امتیاز میزبانی هستند.

دیدگاه‌ها