کد خبر : 1470625 | 07 آبان 1396 ساعت 11:15 | 236.1K بازدید | 22 دیدگاه

بازهم صحنه های مشکوک دربی ٨٥

بیژن حیدری در دادگاه عالی ورزش سه!

بررسی صحنه های داوری مشکوک دربی 85 بسیاری از واقعیت ها را مشخص می کند.

بیژن حیدری در دادگاه عالی ورزش سه!

به گزارش "ورزش‌سه"، با وجود گذشت 3 روز از دربی شماره 85 پایتخت اما همچنان بحث بر سر برخی صحنه های داوری این مسابقه داغ است. بسیاری از کارشناسان درباره صحنه های مشکوک صحبت کردند و بیژن حیدری داور بازی نیز سعی کرده درباره مسائل موجود پاسخگو باشد. استقلالی ها اما همچنان به تصمیمات داور معترض هستند و حتی شکایت خود را نیز تنظیم و به فدراسیون ارسال کرده اند. در چنین شرایطی بد ندیدیم یک بار به بررسی همه صحنه های مشکوک داوری دیدار استقلال و پرسپولیس بپردازیم و مسائل مطرح شده درباره این صحنه را مرور کنیم.

 

 

1-پنالتی منجر به گل پرسپولیس

 

 

1250400

 

در دقیقه 20 بازی دربی ورود علی علیپور به محوطه جریمه باعث شد تا روزبه چشمی از پشت تکل بزند و داور اعلام ضربه پنالتی به سود پرسپولیس کند و یک کارت زرد به روزبه چشمی بدهد.


نظر استقلال: بازیکنان آبی پوش اعتقاد داشتند تکل روزبه چشمی برای توپ بوده و هیچ خطایی صورت نگرفته است. 


نظر پرسپولیس: بازیکنان سرخپوش اعتقاد داشتند روزبه چشمی باید کارت قرمز مستقیم دریافت می کرده و از زمین اخراج می شده است.


نظر کارشناس(داود رفعتی): با توجه به اینکه بازیکن استقلال شانس بازی با توپ را دارد، تصمیم داور برای اعلام خطا و دادن کارت زرد به چشمی درست بود. چه بسا اگر مدافع استقلال اقدام به هل دادن بازیکن پرسپولیس می کرد، جریمه اش کارت قرمز بود، اما در قوانین جدید یک درجه از تنبیهات کم شده و به کارت زرد و پنالتی بسنده شده است


نظر داور بعد از بازی: وقتی داخل محوطه جریمه جدال بازیکنان برای توپ باشد، بازیکنی که هم توپ را می‌زند و هم پای مهاجم را، جریمه‌اش پنالتی و کارت زرد است. اگر این اتفاق بیرون از محوطه جریمه اتفاق می‌افتاد، جریمه‌اش کارت قرمز بود. اگر مدافع استقلال در محوطه جریمه مهاجم پرسپولیس را هُل می‌داد یا بازیکن را می‌گرفت، علاوه بر پنالتی باید اخراج می‌شد. دروازه‌بان اما، اگر با دست هم مهاجم را می‌زد، باز هم جریمه‌اش خطای پنالتی و کارت زرد بود، چون دروازه‌بان می‌تواند از دستش استفاده کند.

 


2- ماجرای اخطار عجیب به ربیع خواه

 

1250396

 

در دقیقه 34 بازی، کمال کامیابی نیا روی پای امید ابراهیمی تکل خشنی زد که ربیع خواه نیز در صحنه حضور داشت و داور در عین ناباوری به ربیع خواه کارت زرد نشان داد. 


نظر استقلال: کارت زرد اشتباها به محسن ربیع خواه داده شده، چون ربیع خواه دخالتی در صحنه نداشت و کامیابی نیا باید اخطار می گرفت. 


نظر پرسپولیس: بدون موضع.


نظر کارشناس مخالف (داود رفعتی): داور به درستی از کارت زردش استفاده کرده، اما به اشتباه کارت زرد را نشان داده و کمال کامیابی نیا باید کارت را از داور دریافت می کرد.

 

نظر کارشناس موافق(رضا غیاثی): داور مسابقه قبل از تکل کامیابی نیا به دلیل هل دادن ابراهیمی توسط ربیع خواه بازی را متوقف کرده و خطای ربیع خواه را گرفته بود. در تصاویر هم مشخص است که ربیع خواه روی شانه های ابراهیمی دست می گذارد.


نظر داور بعد از بازی: ربیع‌خواه در چند دقیقه 3 بار مرتکب خطا شد و به همین دلیل به او کارت نشان دادم. در این صحنه، ربیع‌خواه از بالا تنه و کامیابی‌نیا از پایین تنه مرتکب خطا شدند. برخی از دوستان می‌خواهند بقبولانند که در این صحنه اشتباه یا بازیکن خطاکار را گُم کرده‌ام. چطور ممکن است از فاصله دو متری، بازیکن را گم کنم؟ آیا نمی‌توانم دو بازیکن که همزمان روی یک بازیکن دیگر هجوم می‌برند را، تشخیص دهم؟ کارت زرد ربیع‌خواه به خاطر نقض مکرر مقررات بود و اینکه به دلیل خطاهای پی در پی کارت گرفت.


ابهام 1: دلیل حساسیت برانگیز شدن این صحنه، اخطاری است که کامیابی نیا در نیمه دوم دریافت کرد. گفته می شود که اگر داور این اشتباه را در دادن کارت زرد به ربیع خواه نمی کرد، کامیابی نیا با اخطاری که در نیمه دوم دریافت کرد، از زمین اخراج می شد و پرسپولیس باید 10 به کارش ادامه می داد.


ابهام 2: بیژن حیدری اعلام کرده به دلیل خطاهای متوالی به ربیع خواه کارت زرد نشان داده، در حالی که قبل از این صحنه ربیع خواه فقط در دقیقه 27 روی علی قربانی خطا کرد و هیچ خطای دیگری از او مشاهده نشد. حتی تذکری نیز به ربیع خواه برای آرام بازی کردن داده نشد. ضمن اینکه در صحنه مذکور کاملا واضح است که خطا از سوی ربیع خواه انجام نمی شود و او دخالتی در درگیری کامیابی نیا و ابراهیمی ندارد.

 



3- خطای مشکوک روی وحید امیری در محوطه جریمه

 

1250397


در دقیقه 41 وحید امیری روی اشتباه مدافع استقلال صاحب موقعیت گلزنی شد که مجید حسینی با تکل توپ را از آن خود کرد. این صحنه مشکوک به خطای پنالتی به سود پرسپولیس بود.


نظر استقلال: آبی‌ها اعتقاد داشتند باید به وحید امیری به دلیل تمارض کارت زرد نشان داده می‌شد.


نظر پرسپولیس: سرخپوشان اعتقاد داشتند علاوه بر اعلام پنالتی مجید حسینی باید اخطار می‌گرفته است.


نظر کارشناس(داود رفعتی): داور در این صحنه بهترین تصمیم بازی را گرفت و ادامه بازی بهترین کار بود.


نظر داور بعد از بازی: مساله خاصی پیش نیامد و تصمیم به ادامه بازی درست بود.

 


4- برخورد بیرانوند با قربانی در محوطه جریمه

 

1250401


در دقیقه 44 میلاد زکی پور پرتاب اوت بلندی روی دروازه پرسپولیس انجام می دهد که بیرانوند به قصد دفع توپ از دروازه بیرون می آید؛ او در این صحنه به نظر می رسد علی قربانی را با دست هُل داده است.


نظر استقلال: هواداران آبی پوش اعتقاد دارند بیرانوند روی قربانی خطای پنالتی کرده است. البته اعضای تیم استقلال هیچ اظهارنظری در این خصوص نکرده‌اند و بعد از برخورد نیز بازیکنان استقلال اعتراضی به این موضوع نکردند.


نظر پرسپولیس: بدون موضع.


نظر کارشناس(هوشنگ نصیرزاده): بیرانوند روی قربانی خطای واضح انجام دادو باید یک پنالتی به سود استقلال اتخاذ می شد.


نظر داور بعد از بازی: بدون موضع.

 



5- کارت زرد دوم کامیابی‌نیا

 

1250419


در دقیقه 78 کمال کامیابی نیا روی پاس بازیکن استقلال تکل و داور او را با کارت زرد جریمه کرد.


نظر استقلال: آبی ها به این صحنه اعتراضی نداشتند، اما معتقد بودند اگر داور در نیمه اول اشتباهات به ربیع خواه به جای کامیابی نیا اخطار نمی داد، کمال با خطای دوم از زمین اخراج می شده است. 


نظر پرسپولیس: سرخپوشان اعتقاد داشتند داور نباید کارت زردی به کامیابی نیا نشان می داده است.


نظر کارشناس(داود رفعتی): کارت زرد به درستی داده شده و در صورتی که کامیابی نیا در نیمه اول هم کارت زرد می گرفت، در این دقیقه اخراج می شد. البته تاکید می کنم ما در مورد صحنه هایی که در لحظه اتفاق می افتد صحبت می کنیم و به قبل و بعد ماجرا کاری نداریم.


نظر داور بعد از بازی: خطای کامیابی نیا مستحق اخطار بود. البته قطعا اگر او نیمه اول اخطار می گرفت در نیمه دوم آرام تر و طوری رفتار می کرد که اخطار دوم را دریافت نکند.

 

6- خطای زکی‌پور مشکوک به اخراج

 

1250398


در دقیقه 88 میلاد زکی پور و کمال کامیابی نیا در نزدیکی نقطه کرنر و در شرایطی که توپ در اختیار آنها نبود با هم درگیر شدند؛ در این صحنه میلاد زکی پور با پا به کامیابی نیا ضربه زد و مانع حرکت او شد که داور اعلام خطا کرد و یک کارت زرد به مدافع چپ پای استقلال نشان داد.


نظر استقلال: بدون موضع.


نظر پرسپولیس: سرخپوشان اعتقاد داشتند داور باید میلاد زکی پور را از زمین اخراج می کرده است.


نظر کارشناس(داود رفعتی): در این صحنه بازیکن آبی شیطنت می کند و با پا به بازیکن قرمز ضربه می زند. کمک داور در این صحنه به خوبی به داور کمک کرد و کارت زرد برای این صحنه کافی بود، چون یک خطای ساده بود.


نظر داور بعد از بازی: بدون موضع.

دیدگاه‌ها