کد خبر : 1464937 | 11 مهر 1396 ساعت 10:50 | 79.8K بازدید | 7 دیدگاه

آیا برانکو نمی‌توانست سیستم دیگری انتخاب کند؟

ابهامات ترکیب پرسپولیس برابر الهلال

برانکو ایوانکوویچ در غیاب 4 بازیکن خود برابر الهلال عربستان، در نهایت نتوانست به خواسته‌های تاکتیکی خود نزدیک شود و با شکست، بازی رفت را به پایان رساند.

ابهامات ترکیب پرسپولیس برابر الهلال

به گزارش "ورزش سه"، سرمربی کروات سرخپوشان که امیدوار بود برابر الهلال علیرغم مشکلات تیمش بتواند یک نتیجه قابل توجه برای دستیابی به رویای صعود رقم بزند، در نهایت یک شکست دور از انتظار را ثبت کرد تا برای بازی برگشت به چیزی نزدیک به معجزه نیاز داشته باشد.

سرمربی کروات سرخپوشان روز گذشته و در خلال تمرین تیمش با برشمردن مشکلاتی که باعث رقم خوردن چنین نتیجه‌ای شده است، از دستان خالی‌اش برای برگزیدن نفرات مدنظر برای تاکتیک مقابل الهلال خبر داد. تیم او در غیاب سیدجلال حسینی، محمد انصاری و کمال کامیابی و البته مهدی طارمی با 4 غایب به مصاف الهلال رفت و برانکو هرگز نتوانست برای این نفرات جایگزین مناسبی در نظر بگیرد تا شکست 4 گله نتیجه پایانی جدال رفت دو تیم باشد.


برانکو ایوانکوویچ برای این بازی این نفرات را به عنوان لیست خود در اختیار داشت: علیرضا بیرانوند، بوژیدار رادوشوویچ، ابوالفضل درویش وند، سیدجلال حسینی، حسین ماهینی، شجاع خلیل زاده، صادق محرمی، شایان مصلح، محسن ربیع خواه، بشار رسن، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان، وحید امیری، احمد نوراللهی، علی علیپور، گادوین منشا، احسان علوان زاده و سیامک نعمتی.


حضور سه دروازه‌بان (علیرضا بیرانوند، بوژیدار رادوشوویچ و ابوالفضل درویش وند) ، یک مدافع میانی (شجاع خلیل زاده و سیدجلال حسینی)، دو مدافع راست (حسین ماهینی، صادق محرمی)، یک مدافع چپ (شایان مصلح)، دو هافبک دفاعی (احمد نوراللهی و محسن ربیع خواه)، شش هافبک میانی (بشار رسن، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان، وحید امیری، احسان علوان زاده و سیامک نعمتی) و دو مهاجم (گادوین منشا و علی علیپور) که البته چند نفر از آنها قابلیت حضور در دو پست را دارند در نهایت باعث شد تا برانکو ترکیب 11 نفره ابتدایی تیمش را با حضور علیرضا بیرانوند، حسین ماهینی، شجاع خلیل زاده، صادق محرمی، شایان مصلح، محسن ربیع خواه، فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان، وحید امیری، علی علیپور و گادوین منشا روانه زمین کند.


اینکه برانکو چه تصمیم دیگری برای این دیدار می‌توانست بگیرد با توجه به پایان بازی و مشاهده عملکرد بازیکنان و دیگر شرایط شاید ساده تر باشد اما روند نزولی کیفی صادق محرمی در طول این فصل می‌توانست حسین ماهینی (که در دفاع میانی با کیفیت کمتری به میدان می‌رود) را روانه سمت راست کند. بازگشت محسن ربیع خواه به دفاع میانی و زوج شجاع خلیل زاده و حضور شایان مصلح در دفاع چپ، شاید شرایط دفاعی تیم را دچار تغییر کند.

اینکه برانکو از عدم اطلاع از سود بردن احمد نوراللهی برای این بازی صحبت کرده نیز گره کور این ماجرا محسوب می‌شود. احمد نوراللهی در ابتدای فصل نامش برای لیگ قهرمانان در لیست سرخپوشان قرار گرفته بود و 48 ساعت قبل از بازی نیز با حضور در دبی در تمرینات حضور یافته بود تا حضورش در این بازی و انجام هماهنگی لازم برای سود بردن از او به تیتر یک خبرها تبدیل شود. با این حال برانکو معتقد است که تنها 3 ساعت قبل از بازی از حضورش در این دیدار باخبر شده است. موضوعی که حداقل می‌توانست در جلسه هماهنگی روز قبل از بازی و با حضور ناظر AFC و سرپرستان دو تیم از آن اطلاع کافی یابد.


اگر این چنین بود، احمد نوراللهی نیز می‌توانست با حضور در خط میانی نگرانی سرخپوشان را در این پست به کمترین حد ممکن برساند. حضور فرشاد احمدزاده، وحید امیری، محسن مسلمان، گادوین منشا و علی علیپور نیز محتمل و قابل پیش بینی بود.


تنها ایرادی که می‌توان به برانکو در این بازی گرفت، عدم سود بردن از نوراللهی از ابتدا بود؛ اتفاقی که البته خودش معتقد است با توجه به دور بودن این بازیکن از بازی‌ها و همچنین عدم اطلاع از شرایط بازی در این جدال، صورت گرفته و البته استفاده از ماهینی در قلب دفاعی است.


برانکو می‌توانست در این بازی از بیرانوند در درون دروازه، محسن ربیع خواه و شجاع خلیل زاده در قلب دفاعی، حسین ماهینی در سمت راست دفاعی و شایان مصلح در سمت چپ، احمد نوراللهی در پست هافبک دفاعی، فرشاد احمدزاده، وحید امیری و محسن مسلمان در خط میانی، گادوین منشا و علی علیپور در زوج خط حمله سود ببرد.


سرمربی کروات سرخپوشان اگر به دنبال بازی تدافعی‌تر بود، می‌توانست از بیرانوند، حسین ماهینی و شجاع خلیل زاده در قلب دفاعی، صادق محرمی و شایان مصلح در دو طرف خط دفاعی، محسن ربیع خواه و احمد نوراللهی در پست هافبک دفاعی، فرشاد احمدزاده و محسن مسلمان در خط میانی و علیپور و امیری در خط حمله سود ببرد. در این صورت او بشار رسن، گادوین منشا و سیامک نعمتی را روی نیمکت برای ایجاد تغییرات تاکتیکی در جریان بازی نیز در اختیار داشت.



البته باید در نظر گرفت که حضور هر کدام از بازیکنان محروم پرسپولیس می‌توانست تغییر اساسی در تاکتیک و سیستم سرخپوشان شکل دهد. حضور سیدجلال حسینی در صورت آمادگی‌اش می‌توانست حداقل در دو نقطه دفاعی یا میانی این تیم با تغییر تاکتیکی یا فردی همراه شود. حتی اگر محمد انصاری نیز در این دیدار محروم نبود، برانکو قادر بود شکل دیگری به تیم دهد.

کمال کامیابی نیا نیز علیرغم انتقاداتی که این روزها به عملکردش می‌شود، می‌توانست فاز دفاعی خط میانی سرخپوشان را با تغییراتی همراه کند و چینش این تیم نیز با چالش دیگری همراه می‌شد. غیبت هجومی موفق‌ترین مهاجم سرخپوشان نیز به نوبه خود تاثیری به گواه بازیکنان 50 درصدی روی عملکرد کلی تیم داشت و حضور مهدی طارمی به عنوان آقای گل دو فصل اخیر فوتبال ایران و مدعی آقای گلی لیگ قهرمانان، تاثیری بزرگ روی روند تیمی می توانست داشته باشد.


با این حال سرمربی پرسپولیس معتقد است که ترکیب و تاکتیک اتخاذ شده برای بازی مقابل الهلال، تمام داشته‌های تیمش بوده و به عنوان نفر اول فنی و تصمیم گیرنده تیمش بهترین شرایط را در طول تمرینات پیش از این بازی در نظر گرفته است. هرچند نقطه ابهام برانگیز این سیستم سیدجلال حسینی است که اگر بود و می‌توانست به میدان برود، خیلی از ابهامات و مشکلات سرخپوشان به حداقل کاهش می‌یافت.

دیدگاه‌ها