کد خبر : 1454290 | 24 مرداد 1396 ساعت 13:15 | 65.8K بازدید | 1 دیدگاه

5 مهندس  و 10 اسم 

آشنایی با برادران دایی در یک گزارش جذاب

افتتاح فروشگاه جدید علی دایی با حضور برادران دایی، بازهم حکایت از اتحاد و صمیمیت زیاد این خانواده سرشناس داشت.

آشنایی با برادران دایی در یک گزارش جذاب 

به گزارش "ورزش سه"، برادران دایی نامی آشنا در فوتبال ایران هستند. علی دایی مرد بزرگ فوتبال ایران و آسیا و 4 برادرش که همواره در کنار او هستند. این 5 برادر از همان اولین روزهای درخشش علی دایی در فوتبال ایران همواره یک تیم قوی و متحد بوده اند.


افتتاح فروشگاه ورزشی جدید علی دایی با انتشار عکس های جالبی از این ستاره مطرح فوتبال ایران و برادرانش همراه بود. 5 برادر که جدا از نام فامیلی شباهت های دیگری هم به هم دارند. عبدالله، محمد، علی، حسن و حسین نام برادران دایی به ترتیب سن است و جالب اینکه تاریخ تولد شناسنامه ای هر 5 برادر دایی روز اول فروردین است.

 


5 برادر و 10 اسم


برادران دایی همه دو اسم دارند. علی که ستاره درخشان این خانواده است را «شهریار» صدا می زنند. نام دیگر عبدالله برادر بزرگ «حافظ»، محمد که از علی بزرگتر است «کیکاووس»، حسن « شهزاد »و نام دیگر حسین « بهزاد »  است. 
پدر خانواده دایی ، برای اینکه فرزندانش زودتر به مدرسه بروند شناسنامه آنها را اغلب چندماهی بزرگتر گرفته و از این رو تاریخ شناسنامه ای هر 5 برادر دایی روز اول فروردین است. البته آنچه خود علی دایی در رابطه با اهمیت درس و تحصیل در خانواده اش می گوید این است که با وجود ارزشی که پدرخانواده برای تحصیل قائل بود اما بیشترین سختگیری ها نسبت به علی وجود داشته است؛ به طوری که اگر برای دیگر فرزندان گرفتن نمره های بالاتر از 15 مجاز بود برای علی یا همان شهریار فقط نمره بیست از سوی پدر قابل قبول به حساب می آمد. شاید به همین خاطر بود که علی دایی در درس هم مانند فوتبال موفق بود. او دوبار در دانشگاه صنعتی شریف یکی از معتبرترین دانشگاه های مهندسی ایران قبول شد، بار اول در تحقیقات رد شد اما باردوم در کنکور همان دانشگاه قبول شده و درواقع سرنوشت بخشی از تاریخ فوتبال ایران رقم خورد.
نقل قول از خود علی دایی است که او برای قبولی در کنکور هیچ کلاس یا کار ویژه ای انجام نداده است و موفقیت جالبش در دوکنکور سراسری و دوبار قبولی در دانشگاه شریف تنها حاصل هوش و دانشی است که او پشت نیمکت های دبیرستان به دست آورده است.

 


5 مهندس دایی


علی دایی مهندس متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف دارد اما دیگر برادران دایی نیز همگی تحصیلات مهندسی دارند. عبدالله مهندس شیمی، محمد مهندس مکانیک، حسن مهندس کشاورزی و حسین مهندس برق هستند. 
محمد دایی در میان برادران دایی نزدیک ترین رابطه فوتبالی را با علی دایی دارد. او در این سالها در تیم هایی که علی دایی سرمربی آن بوده به عنوان دستیار اول  مشغول به کار بوده است. برادران دیگر اما بیشتر مواقع بازی تیم های شهریار را از روی سکوها تماشا می کنند. شاید حضور محمد دایی در نزدیکترین فاصله از علی دایی روی نیمکت دلایل زیادی داشته باشد؛ ازجمله اینکه این دو برادر اختلاف سنی کمی باهم دارند، محمد پسر دوم و علی پسرسوم خانواده است. ضمن اینکه محمد دایی نقش مهمی در موفقیت فوتبالی علی دایی ایفا کرده است. براساس نقل قولهایی از خود علی دایی ، برادرش محمد سختی های زیادی را تحمل کرده است تا او بتواند درس بخواند و فوتبال بازی کند. محمددایی در جایی می گوید:« من ابتدا در استقلال اردبیل بودم، وقتی عازم جبهه بودم مربی تیم از من خواست علی را به جای خودم به تیم ببرم. من علی را که آن زمان بسکتبال بازی می کرد به مربی تیم معرفی کردم و بعدها در جبهه بودم که فهمیدم علی در یک بازی با لباس تیم منتخب اردبیل 8 گل زده است. علی دایی هم البته محمد را از نظر فنی خیلی قبول دارد و همیشه او را درکنار خودش روی نیمکت تیمهایی که می رود حفظ می کند.

 

 


عشق و اتحاد


علی دایی هنوز فراموش نکرده که برادرش محمد زمستان ها با موتور به اطراف اردبیل می رفت. روستایی که 40 کیلومتر از اردبیل فاصله داشت و سرمایش 20- درجه بود. او و دیگر برادرانش سختی می کشیدند تا علی به درس و فوتبالش برسد.
علی دایی همیشه و همه جا می گوید که هرچه دارد از خانواده اش دارد. او تنها باری که حاضر شد قید فوتبال را بزند زمانی که بود که در بازیهای آسیایی پوسان خبر فوت پدرش را شنید. این میزان علاقمندی را هم اکنون در عکس های خانوادگی دایی ها به خوبی می توان لمس کرد. در فوتبال و ورزش ایران کم نداریم برادرانی که روابط صمیمانه ای باهم نداشته و متحد نبوده اند. اما برادران دایی بهترین نمونه از عشق و اتحاد فامیلی هستند. آنها حتی در زمینه تجاری هم در کنار هستند و همه زیر پرچم «دایی» فعالیت های اقتصادی شان را انجام می دهند.

دیدگاه‌ها