کد خبر : 1403432 | 26 اسفند 1395 ساعت 20:24 | 27.3K بازدید | 0 دیدگاه

او مورینیو نیست، ژاردیم است

حماسه آقای معمولی در موناکو

ژاردیم موفق شد با موناکوی جوانش منچسترسیتی گواردیولا را بدون فالکائو، بهترین گلزن تیم حذف کند. او نه مثل مورینیو خوش‌عکس است نه اهل مصاحبه‌های جنجالی، ولی مثل هموطنش می‌تواند کابوس مربیان اروپا باشد.​​​​​​​

حماسه آقای معمولی در موناکو

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی، نه مثل مورینیو لقب دارد، نه مثل گواردیولا فتوژنیک است. برای سبک فوتبالش هم مثل  کلوپ اسمی نگذاشته. او هیچکدام از کلیشه‌های تیتر یک شدن را ندارد. با این حال یکی از بهترین مربیان اروپاست، یکی از جدیدترین محصولات کارخانه مربی‌سازی پرتغال؛ لئوناردو ژاردیم.

 

او چهارشنبه شب موفق شد با موناکوی جوانش منچسترسیتی گواردیولا را بدون فالکائو، بهترین گلزن تیم حذف کند. برای کسانی که فوتبال فرانسه را دنبال نمی‌کنند شاید این یک شگفتی باشد، ولی با نمایش خیره‌کننده این فصل موناکو صعود این تیم به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان هم عجیب نخواهد بود. موناکو ده هفته است که بالاتر از پاری‌سن‌ژرمن صدرنشین لوشامپیوناست، به فینال جام اتحادیه و یک چهارم نهایی جام حذفی رسیده و با عبور از سیتی هنوز در چهار جام بخت قهرمانی دارد. موناکو بعد از بارسا بهترین خط حمله این فصل اروپا را در اختیار دارد: با ۱۲۶ گل!

 

وقتی ریبولوولف، میلیاردر روسی در سال ۲۰۱۱، ۷۷ درصد سهام باشگاه را خرید، موناکو در لیگ دسته دوم فرانسه بود. رانیری در سال ۲۰۱۳ این تیم را به دسته اول برگرداند، ولی یک سال بعد برکنار شد تا ژاردیم جوان کارش را شروع کند. برای باشگاهی که با سرمایه‌گذاری سنگین ستارگانی مثل فالکائو و ژائو موتینیو را خریده بود، او گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسید. در کارنامه ژاردیم افتخار مهمی دیده نمی‌شد. او از المپیاکوس در حالی که صدرنشین لیگ یونان بود به دلیل مسائل شخصی برکنار شده بود و با اسپورتینگ لیسبون نایب‌قهرمان پرتغال. یک مربی مستعد، ولی کم‌تجربه که انتخابش برای مدیریت باشگاه یک ریسک بود.

 

1182523

 

ژاردیم اما مسئولیت پروژه پرهزینه موناکو را به عهده گرفت. او در همان سال موناکو را به رده سوم رساند و در لیگ قهرمانان با حذف آرسنال به یک چهارم نهایی رسید. فصل گذشته سیاست موناکو چرخشی ناگهانی داشت. دیگر خبری از خریدهای گران نبود و باشگاه تصمیم گرفت به جوانان آکادمی‌اش فرصت بدهد. فالکائو و یانیک فررا کاراسکو واگذار شدند، با این حال موناکو رتبه سومی لیگ را تکرار کرد.

 

تیم جوان ژاردیم امسال پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته. جوانانی مثل توما لمار و برناردو سیلوا در خط میانی مهارنشدنی‌اند. فالکائو بعد از آثار مصدومیت شدید زانو به فرم آرمانی‌اش برگشته و در کنارش پدیده‌ای به نام کیلیان امباپه را دارد؛ مهاجم ۱۸ ساله‌ای که دروازه سیتی را در هر دو بازی رفت و برگشت باز کرد و  حالا تمام بزرگان اروپا او را می‌خواهند. تیری آنری جدید فوتبال فرانسه که امروز برای اولین بار به تیم ملی هم دعوت شد.

 

1187698

 

اگر فصل درخشان موناکو با جام‌ یا جام‌هایی تکمیل شود، ژاردیم موقعیتش را در فهرست مربیان تراز اول اروپا تثبیت خواهد کرد. البته برد دیروز موناکو هم برای مطرح شدن نام این مربی ۴۲ ساله کافی بود. او دیروز موفق شد گواردیولای بزرگ را مغلوب کند و برای اولین بار اجازه نداد تیم پپ به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان برسد.

 

ژاردیم نه مثل مورینیو خوش‌عکس است نه اهل مصاحبه‌های جنجالی، ولی مثل هموطنش می‌تواند کابوس مربیان حریف باشد.

 

دیدگاه‌ها