کد خبر : 1394887 | 23 بهمن 1395 ساعت 15:57 | 22.6K بازدید | 0 دیدگاه

درباره یک افسانه؛ تیم ضعیف دربی را می‌برد؟

وقتی از پیش بینی ناپذیر بودن دربی صحبت می‌کنیم همیشه یک باور قدیمی را به گوش می‌شنویم؛ اینکه در دربی تیم ضعیف‌تر شانس بیشتری دارد.

درباره یک افسانه؛ تیم ضعیف دربی را می‌برد؟

به گزارش "ورزش سه"، این ادعایی است که صحت آن گاهی ثابت شده که البته این مساله به دلیل ذات پیش بینی ناپذیر دربی است. اما در عین حال باید به این نکته اشاره کرد هر زمان تیمی در این بازی از نظر شرایط فنی در طول فصل برتر بوده در دربی هم نمایش بهتری داشته است. توجه کنید که می گوییم برتری فنی نه پرستاره بودن یا نتایج بهتری گرفتن... 


برای بررسی این ادعا تعدادی از بازی‌های تاریخ دربی را انتخاب کرده‌ایم، مسابقاتی که نشان می‌دهد تیم‌های قوی‌تر از شانس خود برای برد در دربی استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه استقلال و پرسپولیس بارها در شرایط قدرتمند و ضعیف قرار داشته‌اند، این مثال‌ها به سادگی آماده شده است: 

 

 

حرفه‌ای ها و آماتورها
11 اسفند 51: استقلال 2 پرسپولیس 0 این بازی در حالی برگزار شد که استقلال ستاره‌هایش را داشت اما پرسپولیس به علت اعلام حرفه‌ای گری نگذاشت پروین، کلانی، کاشانی، همایون بهزادی، ایرانپاک، آشتیانی، مودت و... در بازی باشند وبه همین دلیلی شاهد برد استقلال قوی‌تر از پرسپولیس بودیم.

 


پرسپولیس مدرن و شاهرخ بیانی
25 خرداد 65: پرسپولیس با جذب شاهرخ بیانی، پیوس، انصاری فرد، رحیم یوسفی، و فنونی زاده و برگشت بهروز سلطانی و حضور درخشان و محمد خانی و پنجعلی و عربشاهی و... و استقلال بعد از از دست دادن نعلچگر و فرزام نیا و شاهرخ بیانی و حاجیلو که این آخری مصدوم شده بود، قوی و ضعیف را ترسیم کردند وتیم قوی‌تر یعنی پرسپولیس 3-0 برنده شد.

 


مماشات برای حفظ آبروی علی آقا
15 اسفند 70: استقلال با کلی ملی‌پوش و نامدار، با حضور شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، عابدزاده، ورمزیار، فنونی زاده، رضا حسن زاده، احدی، مرفاوی،قلعه‌نویی، سرخاب، فلاحت زاده و...به مصاف پرسپولیس رفت تیمی که در آن درخشان و کرمانی به قطر رفته، عزیزیان و پنجعلی مصدوم شده، عاشوری برای فوت پسرخاله به شمال رفت وتیم با قلیچ و یوسفی و نعیم آبادی و قنبر پور و عبدالله نژاد و... در همان 15 دقیقه اول 2 گل خورد و بعد ظاهراً با مماشات آبی‌ها بیشتر گل نخوردند!

 

 

قدرت استانکو
27 مهر ماه 75: استقلال یاران زیادی را از دست داده و تیمی متوسط بود با این حال پرسپولیس تیمی بود که با 6 بازی کمتر در لیگ آن سال در صدر جدول بود. پرسپولیس با 8 ملی پوش شامل عابدزاده، پیروانی، مهدوی کیا، شاهرودی، میناوند، کریم باقری، گل محمدی، سعداوی و... در حالی که استقلال تنها منصوریان را به عنوان ملی‌پوش داشت بازی کردند و پرسپولیس با گل بزیک 1-0 برنده شد و البته 2 بار هم به دیرک دروازه زد.

 


برگشت عابدزاده و کریمی
8 اسفند 78: استقلال با سکوموروخوف از صدر جدول دور افتاده بود که پور حیدری به استقلال برگشت اما هنوز بحران گریبان گیر این تیم بود، در آن سوی پرسپولیس تازه عابدزاده را از مصدومیت و علی کریمی را از محرومیت برگردانده وبا تیمی قوی به میدان رفته و  برنده شد. پرسپولیس در جدول لیگ 8 امتیاز از استقلال بیشتر داشت واین فاصله در این بازی به 11 رسید!

 

شیث رضایی و عنایتی!
6 اسفند ماه 83: استقلال بهتر از پرسپولیس بود. تیمی پر ستاره برابر پرسپولیسی که ستاره‌هایش انصاریان  و جواد کاظمیان و اولادی و شیث رضایی بودند. استقلال در حالی با گلهای فکری، پیروز قربانی و عنایتی 3-2 برد که از 2 گل پرسپولیس یعنی شیث و انتظاری دومی آفساید بود.

 


پرسپولیس نیمه کاره
18 آذر 90: یک چهارم نهایی جام حذفی سال 90 استقلال یک تیم طلایی با حضور فرهاد مجیدی و مجتبی جباری و فریدون زندی و امیر حسین صادقی و میداوودی و مهدی رحمتی و عمران زاده و آرش برهانی و امیر آبادی و تیموریان برابر پرسپولیسی که 8 محروم داشت با نتیجه 3-0 در جام حذفی برنده شد.

 


دربی ایمون 
13 بهمن 90: آیا استقلال در این بازی تیم قوی‌تری بود؟ شاید همه قبل از مسابقه این فکر را می‌کردند اما تفاوت دو تیم روی نیمکت‌ها بود، جایی که پرویز مظلومی و مصطفی دنیزلی تیم‌هایشان را به زمین فرستاده و هدایت کردند. این بازی با دو گل به سود آبی‌ها در جریان بود که قرمزهای ده نفره با هت تریک ایمون زاید بازی را به سود خود کردند.

 


آخرین برد پرگل 
27 فروردین 1395: پرسپولیس در 20 بازی قبل از این بازی برنده بوده و فاصله 12 امتیازیش از استقلال  به امتیاز برابر رسیده بود و شانس بیشتری هم برای برد داشت.مسابقه‌ای که با نتیجه 4-2 به سود قرمزها تمام شد.

 

 

موارد برعکس؛ وقتی دربی به سود ضعیف‌ترها شد 


*در 83 دربی گذشته شاید تنها 3 یا 4 مورد وجود داشته که یک تیم برتریش قابل بحث بوده و برابر تیم ضعیف با شکست مواجه  شده است.


*از جمله این بازی‌ها در روز 18 اردیبهشت 56 پرسپولیس با ستارگانی چون قلیچ خانی و پروین و وازگن و علیرضا عزیزی و ایرانپاک و خوردبین و ذوالفقار نسب و... به استقلالی باخت که 13 ستاره اصلی خود را در 2 سال از دست داده بود نفراتی مثل حجازی و حق وردیان و کارگر جم و قراب و مظلومی و عادلخانی و جانملکی و رشیدی و...که استقلال 3-0 برد و پرسپولیس به طوری اعجاب آور باخت!


25 مهر 82: پرسپولیس با جذب نفراتی چون علی دایی و جواد کاظمیان و حضور مردانی مثل کریم باقری و یحیی گل محمدی و پیروانی و میناوند و کاویانپور و... تیمی بزرگ و قابل احترام بود که با قدرت در صدر جدول قرار داشت وهمه این تیم را برنده دربی می‌دانستند اما استقلال با گل‌های سامره و فکری 2-1 برنده شد. در این سال استقلال و مربیش قلعه‌نویی 9 بازیکن با تجربه خود را از دست داده بودند.


*اما یک بازی دیگر ... در روز 17 آذر 68 استقلال با قوی ترین تیم 5 سال گذشته‌اش برابر پرسپولیسی ایستاد که پیوس و کرمانی و باوی را نداشت، تیمی بدون 3 مهاجم اصلی، انصاری فرد رکن چهارم قدرت هم نبود، اما پرسپولیس بازی را برابر قوی‌ترین استقلال مورد نظر 1-0 برد ...در کل بازی البته آبی‌ها هجوم آوردند و 2 گلر قرمز یعنی قلیچ و سلطانی هر 2 بارها و بارها سد بخت‌های استقلال شدند تا تیم پروین چند گل نخورد وبا بردی معجزه آسا بیرون بیاید.

دیدگاه‌ها