کد خبر : 1394117 | 20 بهمن 1395 ساعت 12:48 | 4.4K بازدید | 0 دیدگاه

تعیین شانزدهمین قهرمان شطرنج جهان در ایران

چهلمین رقابت شطرنج قهرمانی جهان به میزبانی ایران برگزار می‌شود تا شانزدهمین قهرمان شطرنج جهان تعیین شود.

تعیین شانزدهمین قهرمان شطرنج جهان در ایران

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، اولین دوره مسابقات قهرمانی شطرنج بانوان جهان از سال ۱۹۲۷ به میزبانی انگلیس برگزار شد در این دوره ورا منچیک از روسیه موفق شد قهرمان جهان شود. این بازیکن در هشت دوره بعدی رقابت‌ها شطرنج جهان قهرمان شد. منچیک در سال ۱۹۴۴ در حالی که قهرمان جهان بود از دنیا رفت.

 

تا سال ۲۰۱۶ پانزده قهرمان به دنیای شطرنج معرفی شدند البته در این میان چند دور از رقابت‌ها برگزار نشد. در سال ۲۰۱۵ در آخرین رقابت قهرمانی شطرنج بانوان جهان هو یفان با غلبه بر موزیچوک قهرمانی شطرنج جهان را تصاحب کرد. 

 

چهل و نهمین دوره مسابقات قهرمانی شطرنج بانوان جهان به میزبانی ایران برگزار خواهد شد. برای اولین‌بار است که ایران میزبان رقابت‌هایی در این سطح بانوان است. هو یفان قهرمان دور قبلی رقابت‌ها در قهرمانی شطرنج جهان حضور ندارد. 
قرار بود ۶۴ بازیکن برتر شطرنج در این رقابت‌ها شرکت کنند که به دلیل فوت یکی از شطرنج‌بازان این تعداد به ۶۳ نفر رسید. کشور ایران نیز با سه بازیکن در رقابت‌ها حضور پیدا می‌کند که دو نفر به عنوان سهمیه میزبان و یک نفر به عنوان قهرمان مسابقات شطرنج غرب آسیا مجوز حضور در رقابت‌ها را دارند. آتوسا پورکاشیان، میترا حجازی‌پور و سارا خادم الشریعه نمایندگان ایران در این دوره هستند. سارا خادم الشریعه با جایگاه اولیه ۲۰ به مصاف سوپیکو گوارمیشویلی با جایگاه ۴۵ می‌رود. پورکاشیان در سید ۵۱ با الیزابت باهتس از آلمان با سید ۱۴ رقابت می‌کند. حجازی‌پور در سید ۴۹ به مصاف آناستازیا بودناروک از روسیه با سید ۱۶ می‌رود. 


مسابقات به صورت حذفی برگزار می‌شود در ۵ دوره ابتدایی حذفی هر دور شامل دو رویارویی است که نفر پیروز به مرحله بعد صعود می‌کند در صورت تساوی برای تعیین بازیکن صعود کننده بازی‌های تکمیلی انجام می‌شود در دور ششم یعنی فینال چهار بازی انجام می‌پذیرد که هر بازیکنی که زودتر به ۲.۵ امتیاز برسد قهرمان جهان خواهد شد.


۴۵۰ هزار دلار مبلغ جایزه این رقابت‌هاست که ۶۰ هزار دلار از این جایزه به قهرمان جهان می‌رسد و ۳۰ هزار دلار آن برای نفر نایب قهرمان است. ۳۶۰ هزار دلار نیز به نفرات بازنده‌ی دور اول تا پنجم می‌رسد.


مسابقات قهرمانی شطرنج زنان جهان از روز شنبه ۲۳ بهمن‌ماه آغاز و تا ۱۵ اسفندماه ادامه دارد. بازی‌ها راس ساعت ۱۵ آغاز می‌شود.

 

افتتاحیه این رقابت‌ها جمعه ۲۲ بهمن‌ماه ساعت ۱۸ در هتل اسپیناس پالاس با حضور سران چند کشور و با حضور احتمالی رییس‌جمهور کشور برگزار خواهد شد. 

دیدگاه‌ها