کد خبر : 1393777 | 19 بهمن 1395 ساعت 10:39 | 79.9K بازدید | 2 دیدگاه

قهرمان اضافه وزن ندارد (آنالیز تصویری)

گل اول پرسپولیس با پاس توی عمق به دست آمد. گل دوم روی پاس بلند به کنار و در نهایت کات بک و گل سوم هم روی سانتر.

به گزارش "ورزش سه"، و به نقل از روزنامه خبر ورزشی این ها بیانگر این مسئله است که پرسپولیس متنوع بازی می کند. یک راه مشخص و یک بازیکن مشخص برای رسیدن به گل ندارد. گل اول را مهدی طارمی زد. گل دوم را رامین رضاییان و گل سوم هم توسط وحید امیری به ثمر رسید. 


شیوه بازی متفاوت و غیر قابل پیش بینی به خاطر قابلیت  های منحصر به فرد بازیکنان است. بازیکنان خلاق و سرعتی که در قالب تاکتیک تیمی با هم حمله می کنند و با هم دفاع. 


استفاده از شرایطی که حریف پدید می آورد مهمترین مشخصه بازی اینروزهای پرسپولیس است. تیمی که در سایه آمادگی جسمانی و آمادگی تاکتیکی از نظر روحی و روانی هم شرایط خوبی دارد و تشنه موفقیت است. 


این پرسپولیس شایسته قهرمانی است. نکته ای که مورد اشاره امیر قلعه نویی هم بوده. اما مهم این طور بازی کردن تا پایان فصل است. هنوز بازی ها تمام نشده. ده هفته به پایان بازی ها باقی مانده و حکایت 30امتیاز است که کم نیست. 

 

1178751


لحظاتی پیش از اینکه پرسپولیس توپ گیری کند و سروش رفیعی پاس توی عمق به مهدی طارمی بدهد. 9 بازیکن پرسپولیس یک دایره تشکیل داده اند و بازیکنان تراکتورسازی را در خود غرق کرده اند. از این تصویر پیداست پرسپولیس بعد از توپ گیری به آنی حمله خواهد کرد. همین طور شد. بعد از یکی دو فعل و انفعال توپ به سروش رفیعی رسید و او هم با یک پاس تودر مهدی طارمی را با محمد رضا اخباری تک به تک کرد. 
تنها دو بازیکن پرسپولیس در تصویر نیستند. یکی علیرضا بیرانوند که در درون دروازه است و یکی در نوک خط حمله که منتظر توپ است. مهدی طارمی. 
وحدت و همدلی را می توان به وضوح در این عکس دید. تیمی که توامان حمله می کند و توامان دفاع، تیم موفق است. حمله تیمی و دفاع تیمی. این مهمترین عامل موفقیت تیم پرسپولیس است. 

 

1178753

 

توپ با یک پاس بلند به وحید امیری رسیده و بازیکنی که روی دست اوست مهدی طارمی است. به تصویر به دقت نگاه کنید، رامین رضاییان دست خود را به علامت دریافت پاس بالا برده! در حالی که از موقعیت پاس دور است. 
این خصوصیت رامین رضاییان است. هیچ گاه در استارت حمله در فضا جا نمی گیرد که به راحتی از سوی مدافعان حریف یارگیری شود. او  از عقب به فضا می زند. مدافعان حریف با این تصور که رامین در فضا نیست و خطری ندارد توجهی به او نمی کنند، در حالی که در فوتبال امروز بازیکنی که از عقب به فضا می زند خطرناک تر است. 
رامین در این صحنه با بلند کردن دست می گوید که توپ می خواهد. با اینکه به او پاس نمی دهند. طبیعی بود چون مهدی طارمی بازیکن روی دست است، اما به توپ می رسد و یک ضربه هنرمندانه به توپ می زند. او در این صحنه ایمان به گلزنی داشت. 

 

1178754


فضای جلوی خط دفاعی تراکتورسازی را بینید. خالی خالی است. فضایی که باید توسط هافبک های مدافع پوشش داده می شد. سروش رفیعی بعد از اینکه به سمت داخل می زند به بیرون پاس می دهد و همین برای گول زدن خط دفاعی تراکتورسازی بس بود. در این صحنه مهدی طارمی با محمد رضا اخباری تک به تک می شود اما توپ او از کنار دروازه به بیرون می رود.
جلوه بازی سروش به خاطر پاس های توی عمقش است. خیلی از هافبک های ما به عرض پاس می دهند و این را عادت کرده اند. شاید به خاطر ترس از این که پاس عمقی اشان به هدف نرسد. در حالی که ارزش یک پاس عمقی سالم بهتر از ده ها پاس عرضی است. البته سروش رفیعی کمترین لمس را با توپ دارد و بهترین تصمیمات را در لحظه می گیرد.

 

1178752


مثلثی که مدافعان تراکتورسازی ساخته اند بهترین فضا را برای وحید امیری مهیا می کند که به داخل بزند و روی این سانتر به زیبایی هر چه تمامتر دروازه تراکتورسازی را باز می کند. توپ از بالای سر محسن بنگر رد می شود و طبیعتا اگر زوج او در قلب خط دفاعی روی خط جایگیری کرده بود می شد روی توپ اثر بگذارد اما همان طور که می بینید او در راس مثلث است و از محسن فاصله دارد. وحید امیری زمانی که به توپ می رسد در فضای یکی دو متری خود بازیکن مزاحم نمی بینید. 
روی بیشتر صحنه هایی که تبدیل به موقعیت گل شد  مهاجمان پرسپولیس بیرون از فضا بودند اما چنان با اعتماد به نفس به داخل زدند که گویی این ها را بارها در تمرین – تمرین کرده اند و ملکه ذهنشان شده است. 
طبیعتا تیمی که از نظر روحی و روانی شرایط خوبی داشته باشد همیشه پیش است. 


علی بنی شیخ الاسلامی

دیدگاه‌ها