کد خبر : 1190024 | 17 آذر 1393 ساعت 10:40 | 51.9K بازدید | 0 دیدگاه

دلایل شاخص باخت پرسپولیس

آنالیز بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن

پرسپولیس در مقابل ذوب آهن تن به یک شکست داد تا بدین ترتیب از راهیابی به فینال جام حذفی محروم گردد. گروه آنالیز "ورزش سه" (گروه میلیمتر) به بررسی عوامل باخت پرسپولیس پرداخته اند.

آنالیز بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن
به گزارش "ورزش سه"، درخشان در بازی برابر ذوب آهن به دلیل نداشتن سه مهره کلیدی اش یعنی بنگر و عالیشاه و حقیقی تیمی را با چند تغییر به میدان فرستاد. میانگین سنی بازیکنان پرسپولیس در این بازی 27.4 سال و میانگین قدی آنها 185 سانتیمتر بود. این ترکیب در حالی به میدان فرستاده شد که در دربی آنها تیمی با میانگین سنی 29.2 سال را به میدان فرستادند. اگرچه پرسپولیس تغییر زیادی در مهره هایش داشت اما ترکیب این تیم همانند سه بازی گذشته 1-3-2-4 بود.


آرایش پرسپولیس در هنگام دفاع از 1-3-2-4 به 1-5-4 تغییر پیدا می کرد. یک از مشکلات اساسی پرسپولیس در چند بازی اخیر عمق دفاع این تیم بوده که در بازی برابر ذوب آهن گل اول و در بازی برابر گل گهر صحنه منجر به پنالتی و در بازی برابر نفت هر دو گل، همگی از این ضعف به ثمر رسید. 4 گل از 5 گلی که این تیم در 3 بازی اخیر دریافت کرده از ضعف خط دفاعی پرسپولیس در عمق دفاع بوده است. از این 4 گلی که پرسپولیس از ضعف عمق دفاع دریافت کرده 3 گل از روی حرکات تیم های مقابل در ضد حملات بوده است.


عقب نشینی بیش از حد بازیکنان پرسپولیس این اجازه را به بازیکنان ذوب آهن می داد تا بازی را به راحتی در اختیار گرفته و بتوانند بازی سازی کنند. در واقع اگر کمی حرفه ای تر بخواهیم بگوییم پرسپولیس در این بازی یک سوم میانی را در اختیار ذوب آهن قرار داده بود. این عملکرد در دیگر بازی های پرسپولیس نیز به چشم می خورد که نشان از تفکرات درخشان دارد. یک از اثرات این عقب نشینی بیش از حد تحت فشار قرار گرفتن محمد نوری در کارهای تدافعی بود. یکی از کارهایی که ذوب آهن در هنگام 10 نفره شدن پرسپولیس انجام داد روی نیاوردن به کارهای احساسی و انجام بازی بر روی زمین و عدم بازی مستیقم بود. در حالی که در دربی استقلال با داشتن زمان کافی و یک نفر بیشتر روی به بازی هوایی و مستقیم آورد که این عملا همان نکته مورد علاقه درخشان بود.


پرسپولیس تفکرات زیادی برای کارهای ترکیبی جهت نفوذ از کناره ها داشت اما این تیم در کناره ها موفق به انجام کارهای ترکیبی مناسب نگردید. یکی از دلایل اصلی این ناکامی کم بودن عددی آنها در هنگام حملات بود. این عدم توانایی منجر به ارسال فقط 2 توپ از کناره زمین به داخل محوطه جریمه ذوب آهن گردید که این 2 ارسال نیز ناموفق بود. یکی دیگر از اهداف پرسپولیس برای رسیدن به گل استفاده از شروع مجدد های مکانی آن هم با 8 ارسال موفق برای طارمی بوده و شاید بتوان آنرا یک نوع کپی از روی گلی که در بازی برابر نفت دریافت کرده بودن تلقی کرد.


درخشان تصمیم گرفت برای جلوگیری از ضد حملاتی که در چند بازی اخیر برای پرسپولیس اتفاق افتاد به هافبک های دفاعی خود اجازه نفوذ را ندهد که همین عمل باعث شد تا در میانه میدان یک مربع دفاعی تشکیل گردد. عدم شرکت هافبک های میانی پرسپولیس در فضاهای پشت محوطه جریمه ذوب آهن باعث شد تا عملا این تیم در دریافت توپ های برگشتی از طرف دفاع ذوب آهن در بیرون محوطه جریمه ناتوان گشته و فرصت بازی سازی برای اینگونه توپ ها را از دست بدهد. در بازی برابر ذوب آهن پرسپولیسی ها فقط یکبار توانستند موفق به شوت از پشت محوطه جریمه به سوی دروازه ذوب آهن شوند.


پرسپولیس موفق به دادن 337 پاس گشته، که از این تعداد پاس رد و بدل شده، 267صحیح و 70 پاس اشتباه بوده و از 267 پاس صحیح داده شده 111 پاس توسط خط دفاع پرسپولیس به دیگر بازیکنان داده شده، از این تعداد پاس صحیح رد و بدل شده توسط خط دفاعی پرسپولیس 45 پاس میان خود این بازیکنان(پاس مرده) رد و بدل شده و فقط 66 پاس رو به جلو بوده است. از مجموع پاس های صحیح، 125 پاس توسظ خط هافبک پرسپولیس داده شده که از این تعداد 55 پاس توسط هافبک های دفاعی این تیم به دیگر بازیکنان ارسال گردیده که از این پاس های هافبک دفاعی عای پرسپولیس 29 پاس به خط دفاعی برگشته و فقط 26 پاس توسط این 2 بازیکن برای انتقال بازی از دفاع به حمله داده شده است.

هادی نوروزی با دادن 11 پاس صحیح و 9 پاس اشتباه و 2 ارسال ناموفق در این بازی روز خوبی را پشت سر نگذاشته و کفشگری با 38 پاس صحیح و 3 اشتباه جزء بهترین های پرسپولیس بود. در کناره ها، رضا خالقی فر 23 پاس صحیح داشته که از این تعداد 10 پاس رو به عقب و 7 پاس او هدفش محمد نوری بوده، که از پاس های ارسالی به نوری 5 پاس به صورت رفت و برگشتی(یک و دوکردن) میان این دو بازیکن رد و بدل شده و همچنین هادی نوروزی که در این بازی در کناره به کار گمارده شده از 11 پاس صحیحی که ارسال کرده 7 پاس رو به عقب بوده است. این عدم پاسکاری مناسب در کناره ها نشان از عدم تاثیرگذاری مناسب این دو بازیکن در کناره پرسپولیس در این بازی دارد.

از 29 پاس صحیحی که محمد نوری ارسال کرده 14 پاس رو به عقب و 8 پاس او به خالقی فر بوده و این موضوع را به راحتی می توان دریافت که به علت کم تعداد بودن پرسپولیس در حمله محمد نوری در این بازی یک بازی ساز ناموفق بود.


یک از اهداف طراحی شده پرسپولیس برای رسیدن به گل در نیمه اول استفاده از ارسال های مستقیم از دفاع به حمله بوده که با توجه به عدم حضورهافبک دفاعی های پرسپولیس برای استفاده از توپ سوم و پر تعداد نبودن بازیکنان این تیم در پشت محوطه جریمه وعدم موفقیت در نبردهای هوایی این تیم نتوانست به موقعیت مناسبی برای رسیدن به گل دست یابد. پرسپولیس در نیمه اول 15 ارسال بلند داشته که از این تعداد 3 ارسال موفق بوده است. از مجموع ارسال های بلند نیمه اول 10 ارسال از خط دفاعی به حمله و 3 ارسال بلند از میانه و فقط 2 ارسال از کناره ها بوده است.
(در شکل خطوط سفید خط چنین نشان دهنده ارسال موفق و خطوط پررنگ ارسال نا موفق بوده و عدد داخل پرانتز دقیقه ارسال و عدد کناری آن شماره بازیکن می باشد.)


به دلیل عدم موفقیت پرسپولیس در کارهای تهاجمی در نیمه اول و عدم دستیابی به گل با استفاده از ارسال های بلند در نیمه دوم پرسپولیس بیشتر بازی زمینی و ارسال بلند از کنارها را در دستور کار خود قرار داده و تعداد ارسال ها از 15 در نیمه اول به 8 ارسال در نیمه دوم رسیده است. از این 15 ارسال بلند نیمه دوم، 5 ارسال از خط دفاعی به حمله و 2 ارسال از کناره ها روی دروازه و یک ارسال بلند به جهت تعویض منطقه بازی در زمین حریف بوده که از کل 23 ارسال بلند در طول این بازی 17 ارسال اشتباه و فقط 6 ارسال بلند صحیح بوده است.


دلایل شاخص باخت های پرسپولیس:
1- عدم توازن مناسب بین نفرات ذخیره و اصلی: نبود عالیشاه و بنگر و رضا حقیقی تاثیر بسزایی در عدم نتیجه گیری پرسپولیس داشت. بازیکنان جایگزین پرسپولیس نتوانستند جای بازیکن های غایب را به خوبی پر کنند.
2-ضعف در انتقال از حمله به دفاع: عدم انتقال صحیح توپ و ایجاد موقعیت مناسب در توپ های ارسالی بلند از دفاع به حمله باعث شد تا در نیمه دوم درخشان تاکتیک خود را عوض کند.
3- عقب نشینی بیش از حد در کارهای دفاعی: تفکرات درخشان برای کارهای دفاعی و بیش از اندازه عقب کشدن خطوط دفاع و در اختیار گذاشتن میانه میدان برای بازی سازی باعث شد تا ذوب آهن به راحتی موقعیت هایی را بر روی دروازه پرسپولیس ایجاد کند. یکی از اشتباهات درخشان در اختیار قرار دادن یک سوم میانی به ذوب آهن بود.
4- عدم اجازه به هافبک های دفاعی برای شرکت در حمله: ترس از گل خوردن درضد حملات در چند بازی اخیر باعث شده بود تا در بازی برابر ذوب آهن چنین تصمیمی را اتخاذ کند. درخشان در بازی جام حذفی یک هدف اصلی را دنبال می کرد او سعی کرد تا ابتدا مانع گل نخوردن تیمش شود.
5-ضعف هافبک ها در تغذیه مهاجمین:ارسال های نادرست برای کارهای تهاجمی باعث شد تا پرسپولیس نتواند موقعیت های زیادی را خلق کند. رابطه بین خطوط در پرسپولیس بسیار ضعیف بود و بیشتر پاس ها بین مدافعین رد و بدل شد.

دیدگاه‌ها